Верховної Ради України на пленарних засіданнях 12 травня 2011 року. Розглянуто 42 питання порядку денного. За результатами їх розгляду прийнято 16 закон

Вид материалаЗакон

Содержание


Каплієнко в.в.
Александровська а.о.
Бондаренко в.д.
Томенко м.в.
Аржевітін с.м.
Лук’янов в.в.
Матвєєв в.г.
Кармазін ю.а.
Сухий я.м.
Пришко а.г.
Кириленко в.а.
Гнаткевич ю.в.
Толстенко в.л.
Князевич р.п.
Подобный материал:
1   2   3   4   5   6
(Оплески)


ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Народний депутат Каплієнко, депутатська група "Реформи заради майбутнього". Наступною буде виступати Алла Александровська.


11:56:25

КАПЛІЄНКО В.В.

Володимир Каплієнко, депутатська група "Реформи заради майбутнього". Шановні колеги, на засіданні фракції "Реформи заради майбутнього" ми розглянули проект Постанови про Основні напрями бюджетної політики на 2012 рік. Ви знаєте, ми знайшли над багато позитиву, є негатив, але рішення фракції одноголосно підтримати цю постанову, яка була внесена сьогодні в парламент, за рахунок наступних чинників.

Перше. Ми чітко побачили, що проект Постанови про бюджетну політику на 2012 рік повністю корегується із програмою розвитку України, яка була затверджена в минулому році на 4 роки.

Друге. Вона базується на чіткому розумінні і методології проектного управління, яка задає можливості зробити чи закласти базу для розвитку України в подальшому.

Якщо говорити про те, що вона внесена своєчасно чи несвоєчасно, я підтримую тезу минулого доповідача, пана Зарубінського про те, що вперше в історії України вона була внесена в такі терміни.

Наступне. Проект Основних напрямків бюджетної політики на 2012 рік ґрунтується на прогнозних і програмних документах економічного та соціального розвитку України, містить наступні тези, на які, дійсно, треба звернути увагу, орієнтовних основних прогнозних макропоказників: реальний темп зростання ВВП – 106,5 відсотків, індекс споживчих цін – 107,9 відсотків, середньорічний обмінний курс гривні та долара… гривні до долара США – на рівні 7,9-8 гривень.

Друге. Утримання граничного обсягу дефіциту Державного бюджету на рівні 2,5 відсотки.

Ви знаєте, кожного року ми говоримо про цю цифру, і кожного року ми порушуємо цей граничний обсяг. В минулі роки ви пам`ятаєте, що було 3,2, 3,5, 3. Ми закладаємо 2,5. Дай Боже, щоб ми витримали цей показник в наступному році.

Зменшення частки перерозподілу внутрішнього валового продукту через зведений бюджет порівняно із врахованим у 2011 році на рівні 28,7 відсотка.

Поліпшення управління державним боргом з метою подальшого скорочення обсягу до економічно безпечного рівня.

Я нагадаю вам, що в цьому проекті закладено не більше, ніж 30 відсотків від загального обсягу внутрішнього валового продукту.

Безумовно, до позитивних рис можна віднести збільшення питомої ваги місцевих бюджетів.

Щодо негативу. Не зрозуміло яка ситуація буде на паливному ринку. Ви бачите, що з 1 вересня цього року рівень на паливо зріс з 270 до 330 доларів за тонну. З огляду на це, ми не розуміємо в який спосіб буде вирішуватися в наступному році.

Друге. Прожитковий мінімум, який є базовий для формування соціальної складової, не переглянутий цим законопроектом, хоча низка законопроектів знаходиться в парламенті.

Не дивлячись на це, депутатська фракція…


ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершуйте, будь ласка.


КАПЛІЄНКО В.В. …підтримає цю постанову і віддасть 20 голосів за те, щоб ми мали затверджений документ – Постанову про Основні напрями бюджетної політики на 2012 рік. Дякую.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Тільки я просив би шановного колегу, шановних колег дотримуватися регламентних норм – не фракція, а група. І сподіваємося, що після 2012 року, після виборів, у вас буде фракція.

Будь ласка, Алла Александровська, фракція комуністів.


12:00:03

АЛЕКСАНДРОВСЬКА А.О.

Спасибо. Уважаемые коллеги! Здесь один из выступающих задавал риторический вопрос, является ли концепция этого документа левоцентристской или либеральной, или правоцентристской, и высказал, что левоцентристская – это когда высокие социальные стандарты. И подтекст такой, когда вот берется, все делится – и всем хорошо. Это неправильно. Левоцентристская концепция, которой придерживаются коммунисты в Верховной Раде Украины, - это сильное государственное управление экономикой, которое опирается на прямое управление базовыми отраслями экономики; это высокие социальные стандарты, которые могут быть только на этой основе. Именно эта концепция может дать толчок развитию экономики Украины и, самое главное, действительно, обеспечить нам последовательное развитие и гарантировать от, возможно, каких-то кризисов.

Можно ли говорить, что этот документ соответствует такой концепции? Нет. Фракция коммунистов вносила свои замечания, вносила свои предложения. К сожалению, далеко не все они учтены. И я бы хотела остановиться на очень серьезных вопросах. Например, в этом документе предлагается следующую проблему решить при разработке закона о Госбюджете: это обеспечить "збалансування фінансового стану Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" і її дочірніх підприємств і компаній без залучення бюджетних коштів". Мы с вами только вчера поддержали законопроект о прямом государственном финансировании, связанном с теми проблемами, которые переживает нефтегазовая отрасль. Почему мы сегодня прячем головы песок и делаем вид, что это можно сделать без прямого государственного управления? Конечно же, нет.

Мы говорили о том, что эти позиции нужно исправить. Как видите, к нам не прислушались.

Здесь предлагается решить проблему планомерного приведения тарифов на жилищно-коммунальные услуги до экономически обоснованного уровня. Опять-таки, мы вчера говорили о том, что это невозможно без того, что мы из Госбюджета будем дотировать цену на газ.

Поэтому мы, коммунисты, не будем голосовать за этот документ, если не будут учтены два наших серьезных предложения, две наших позиции, которые касаются следующего: мы считаем, что хватит уже морочить голову людям и не позволять им воспользоваться их вкладами. Мы требуем, чтобы в Законе о Госбюджете на следующий год было предусмотрено не менее 1 миллиарда гривен на выплаты по знеціненим заощадженням громадян. Сколько лет можно морочить людям головы, обещать решить проблему – не решать ее?

Мы требуем, чтобы в два раза была увеличена сумма на выплаты детям войны в виде надбавки к пенсии, хотя бы в два раза. Мы понимаем, что мы не можем в полном объеме обеспечить решение этой проблемы, но два в раза в этом 2012 году, эта сумма вполне посильна для нашего госбюджета.

Если наши предложения вот эти не будут учтены, мы за этот документ голосовать не будем, по мотивам о которых я уже сказала. Спасибо.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Народний депутат Корж передає право на виступ Володимиру Бондаренку, фракція "БЮТ – "Батьківщина". Потім буде виступ Івана Кириленка.

Так Бондаренко передаєте? Будь ласка, Володимире Дмитровичу.


12:03:21

БОНДАРЕНКО В.Д.

Володимир Бондаренко, Блок Юлії Тимошенко, партія "Реформи і порядок".

Я коли почитав цей документ, у мене виникли такі змішані почуття, сюрреалізм чи якась фантастика, яку я читаю. Давайте все-таки дивитись на ці речі тверезими очима. Перш за все, цей документ, як хтось каже поданий трошки раніше ніж можливо це робилось, але він поданий невчасно. Згідно частини 3 статті 33 Бюджетного кодексу він мав бути поданий до 1 квітня.

Згідно частини 4 цієї статті 33, він мав встановити баланс між місцевими бюджетами та центральним бюджетом, цього не зроблено. Але є більш важливі речі, я коли читаю ті пріоритети, які тут визначені їх п’ять, або основні напрямки бюджетного процесу, то тут написано, спрямування фінансової, податкової політики на побудову ефективної держави.

Ми вже слухали багато закликів перед виборами як буде збільшено до 70 відсотків держзамовлення на студентів у вузах. Як буде збільшено за перший рік роботи нової влади пенсія в два рази, заробітна плата і таке інше. Це все те, що відноситься до сюрреалізму і фантазій нової влади.

Стосовно цього пункту, спрямування фінансів і допомоги, куди вона спрямовується? На покриття приватних кредитів взятих віце-прем'єр-міністром там першим і керівником однієї із східних областей, по 200 з лишнім мільйонів. Спрямовується ця фінансова допомога на приватні підприємства окремих, присутніх в тому числі в цьому залі людей. Покриття або списання 20 з лишком, вчора, мільярдів гривень енергетичним компаніям, які належать там Коломойському, Ахметову, Фірташу і іншим діячам Партії регіонів, списання. Люди все платять за енергоносії, вони збирають всі гроші, а не передають до Державного бюджету, і ви їх вчора списали. Це що, політика ефективної держави? Або витрачання десятків мільярдів грошей на "Євро". Це що, ефективна політика держави? 11 мільярдів зріс борг в минулому році. Це що, ефективна політика?

Або забезпечення зростання, другий пункт, рівня життя громадян. Та подивіться на ціни, подивіться на тарифи, подивіться ціни на продукти і нафтопродукти, і ви зрозумієте, куди зростає цей рівень. Це другий пріоритет цього документу.

Третій. Збереження і прискорення людського розвитку. Та ви мене вибачте, на Дніпропетровщині, вчорашня статистика, в три рази збільшилися розлучення, бо чоловіки втрачають роботи, спиваються і розлучаються із своїми дружинами, закриваються сільські школи, сільські фапи, оце зростання людського розвитку, на 13 процентів зросло безробіття в минулому році. Четвертий пункт, створення сприятливих умов для бізнесу, закрилося 400 тисяч підприємств малих і середніх, які сприятливі умови. Тому це брехня суцільна, як і було раніше, цей документ треба викинути і нехай уряд сяде, можливо в новому складі, і придумає щось більш реальне. Дякую.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Іван Кириленко передає голос, право на виступ Миколі Томенку. Будь ласка. Наступним буде виступати Руслан Князевич.


12:06:41

ТОМЕНКО М.В.

Шановні колеги, я хотів би привернути увагу до теми, яка вчора обговорювалася на зустрічі у Президента стосовно гуманітарної сфери освіти, охорони здоров'я, і, я б сказав, ключових цінностей, на яких тримається країна.

Що мене стурбувало? Я тут почув, що наша біда в бюджеті полягає в тому, що в нас забагато вчителів і медиків на душу населення. Я думаю, що, друзі, наша біда полягає в тому, що в нас забагато глупості, хамства і корупції на душу населення, в нас забагато міліції на душу населення, податківців, пожежників на душу населення, а не тому, що в нас забагато вчителів та медиків. І оця трагедія того, що сьогодні реформа або під виглядом реформи, йде скорочення освітніх і медичних закладів, ви ж поїдьте в село і місто, там же ніхто не каже що це для якості освіти і охорони здоров'я робиться. Там кажуть як, що Міністерство фінансів не дає гроші, і ми на місцевому рівні не можемо фінансувати лікарню чи пологовий будинок, чи санаторій, чи школу, і ми змушені його закрити. Це не реформа – грошей немає.

Тому мене дивує, що в основах бюджетної політики я не розумію, яка ж логіка буде фінансування системи освіти і охорони здоров'я. Я подивився, тут один наш живий класик, міністр освіти, який навчився заробляти, вже скоро з дошкільнят буде заробляти гроші, сказав, коли школи закривалися. Я вам скажу, що найбільше шкіл у нас закрилося 393 за період 2009 і 2010 років, півроку – теперішній міністр і попередній був міністр. Ще перед тим було 245 і 203. Але це дрібниця, порівняно з тим, що оголошено закрити 10 відсотків, це 2 тисячі шкіл.

У мене запитання до вас. Я розумію, що дітей мало, що тисячі вчителів будуть робити? В мене запитання, що ми будемо робити з цими приміщеннями шкіл? Продавати будемо ті приміщення шкіл?

Тепер, що ми будемо робити з тисячами вчителів, медиків і з тими будинками в сільській місцевості, що ви хочете об'єднати і зробити округа. Слава Богу, що хоч придумали освітні і госпітальні округи, хоч не зони придумали. І я чую міністр каже: "Велике щасті, у вас буде тепер округ і в округ ви за 100-200 кілометрів будете їхати, щоб отримати якісну освіту і якісну медицину.". А хто поза округом, поза центром округу, що йому робити?

Тому, шановні колеги, я вважаю, що в бюджеті немає освіти, немає охорони здоров'я, немає системи фізичної культури і спорту. В мене запитання, ми скільки будемо з бюджету футбол підтримувати? Нас уже скоро, уже в селі скоро будуть легіонери за сільську команду грати і з бюджету підтримуватися. У нас 50 відсотків молодих людей хворі. Ви заплануйте хоч один спортивний майданчик, заплануйте фінансування системи оздоровлення. Ну скільки можна вже під егідою футболу витрачати мільярди коштів?

Тепер в мене питання, хто дав право Президенту і уряду сказати, що ми будемо проводити олімпіаду зимову 2022 року і витрачати мільярди? Ви в народу запитали? Народ хоче кьорлінг, зали для кьорлінгу з бюджету будувати? Щоб олімпіаду проводити, треба, щоб 90 відсотків людей це підтримували. А ви в Євро "закопали" десятки мільярдів, хочете сотні мільярдів олімпіади закопати. Друзі, гроші треба вкладати в українську людину, в українську освіту, в українську економіку і Україну, тоді буде толк.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Руслан Князевич передає право на виступ Станіславу Аржевітіну, фракція "Наша Україна - Народна самооборона". Наступним буде виступати Владислав Лук'янов.


12:10:33

АРЖЕВІТІН С.М.

Шановні народні депутати, в основних напрямках відсутній дуже важливий один розділ – це розділ "Взаємовідносини між Національним банком і Кабінетом Міністрів", який саме і повинен визначити інструментарій та спільні дії цих двох державних інститутів. Ми розуміємо, що тільки ці дві державні установи повинні наповнити реальним ресурсом ті чи інші програми.

Сьогодні грошово-кредитна політика Національного банку та фіскальна бюджетна політика уряду перебувають у стадії неузгодженостей і конфліктності. Такий стан скоріше призводить не до розвитку економіки, а скоріше до консервування тих існуючих проблем.

Ми маємо ситуацію в суспільстві, яка не задовольняє нікого: ані бідних, які ледь-ледь зводять кінці з кінцями, ані багатих, які почувають себе в Україні не дуже комфортно і надійно. Весь час приховуючи свої капітали, перебувають в постійній боротьбі за владу, розуміючи, що тільки в такий спосіб можна зберегти своє багатство. Люди середнього статку вже не вірять будь-яким обіцянкам та реформам, ані політикам, ані чиновникам, високим державним чиновникам. Виникла парадоксальна ситуація. Такий суспільний стан нікого не задовольняє, а влада не має наміру для формування довгострокових змін в країні, адже проводити середньострокові соціально-економічні реформи. Ми продовжуємо жити одним днем, а точніше, бюджетом одного року.

Саме в розділі "Взаємовідносини між НБУ і урядом" повинні бути визначені основні засади взаємодії грошово-кредитних відносин і фіскально-бюджетної політики країні у розвитку реального сектору економіки, і впливу цих двох політик на відтворювальні виробничі процеси в країні.

Окремим напрямком державної бюджетної політики повинно стати визначення механізмів легалізації тіньових коштів, отриманих не злочинним шляхом та повернення їх із-за кордону в легальну економіку України. Це десятки мільярдів доларів, які стали кредитним ресурсом сусідніх країн.

Окремим напрямком державної бюджетної політики повинна стати політика повернення довіри населення до національної грошової одиниці гривні, довіри до фінансових установ і повернення в економічний обіг близько 400-450 мільярдів українських грошей, які знаходяться у наших громадян на Україні. Між іншим, це єдине джерело, яке може зупинити галопуюче зростання зовнішнього кредитного боргу держави.

Дії Національного банку і уряду сьогодні саме з цієї причини залежать не від потреб розв'язання нагальних українських ключових соціально-економічних потреб держави, а від політики Міжнародного валютного фонду, від політики Світового банку, точніше, від їх доларових траншів.

Я думаю, що ми повинні призупинити політику, бюджетну політику, коли з економіки, тобто із реального сектору відволікається більше 100 мільярдів кредитних ресурсів покриття дефіциту бюджету. Це потрібно…


ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, шановні колеги, зараз останній виступ, Владислав Лук'янов, фракція Партії регіонів. Потім – заключне слово міністра фінансів, і будемо переходити до прийняття рішення. Запросіть депутатів до сесійної зали. Прошу підготуватися до голосування.


12:13:59

ЛУК’ЯНОВ В.В.

Шановні громадяни України! Шановні народні депутати! Я хочу почати свій виступ з аналізу тих підвалин, на яких була розроблена бюджетна резолюція. І ми дуже добре пам'ятаємо як дуже палко в цьому залі ми обговорювали питання прийняття Бюджетного кодексу. Ще тоді ми наводили десятки позитивних факторів, які були на користь цього документу. І зараз ми починаємо отримувати перші результати. Чи пишаємося ми цими досягненнями? Безумовно, ними потрібно пишатися, але ще більше, набагато більше потрібно зробити.

Головним, чого вдалося досягнути – нам вдалося переломити ситуацію, яка залишилася, від ситуації падання в провалля до ситуації стабілізації і відновлення економічного зростання в державі. І це є головним досягненням. Безумовно, основні результати ми будемо отримувати протягом цього, наступного і ще багатьох років, тому що ми виводимо траєкторію української економіки на траєкторію сталого зростання. Це є основним моментом. Зменшується кількість податків, зменшується кількість звітів, спрощується система ведення бізнесу, введені п’ятирічні канікули на податок на прибуток для малого і середнього бізнесу. Всі ці чинники позитивно впливають на зростання економіки.

Що можна сказати про ті показники, які ми зараз розглядаємо? Це зростання валового національного продукту до рівня півтора трильйона гривень, це дуже амбітна і висока ціль для української економіки. І дуже приємно, що наш уряд приймає такі сміливі завдання і більше того, що він спроможний їх виконати. Стала ситуація по відношенню курсу гривні до провідних світових валют - це є дуже важливим показником, який дозволяє малому, середньому бізнесу сміливо інвестувати і розвивати свої підприємства, сміливо нарощувати оборотні активи і заробляти додатковий прибуток. Те, що більшість підприємців реального сектору на це відкликнулося підтверджується фактичними результатами зростання промисловості. І це зростання не в ціновому вимірі, це зростання в реальному збільшенні виробництва, це підтверд…


ГОЛОВУЮЧИЙ. Завершуйте, будь ласка.


ЛУК’ЯНОВ В.В. …це підтверджується збільшенням товароперевезень на вантажному транспорті, тобто ми бачимо, збільшується виробництво, збільшуються показники, які чітко корелюють, чітко пов’язані із зростанням…


ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую.

Шановні колеги, треба прийняти тоді окремо рішення, на голосування ставити. Давайте не порушувати регламент.

Шановні колеги! Заключне слово – міністр фінансів. Будь ласка. Народних депутатів запросіть в сесійну залу.


ЯРОШЕНКО Ф.О. Шановний пане Голово! Шановні народні депутати! Основні напрямки бюджетної політики на 2012 рік, які сьогодні розглядаються, є спільним продуктом уряду і Верховної Ради України. Ці напрямки відображають стратегічні орієнтири розвитку нашої держави. В результаті спільної конструктивної роботи ми маємо документ, який є концептуальною основою розробки бюджету на наступний рік та побудови нової моделі розвитку вітчизняної економіки на інноваційній основі.

Дозвольте подякувати всім народним депутатам за співпрацю та висловлені конструктивні пропозиції. Запевняю всіх вас, що всі ваші пропозиції будуть ретельно опрацьовуватись і враховуватись при розробці проекту Державного бюджету на 2012 рік.

Я прошу підтримати проект Постанови Верховної Ради України про основні напрямки бюджетної політики на 2012 рік, який внесений народним депутатом Барановим від комітету по бюджету і прийняти його сьогодні. Дякую.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні! Шановні колеги! Відповідно до Регламенту і Бюджетного кодексу комітет, до предмету відання якого належить питання бюджету, узагальнює пропозиції, що надійшли від народних депутатів і готує проект постанови Верховної Ради України про схвалення або взяття до відома основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний рік.

Комітет цю роботу виконав. Зараз, одну хвилиночку. Верховна Рада України повинна прийняти постанову про схвалення або взяття до відома основних напрямків бюджетної політики на наступний бюджетний рік не пізніше 1 червня попереднього року, який передує бюджетному.

З мотивів голосування? Будь ласка, якщо є від фракції з мотивів голосування. Валентин Матвєєв. Якщо є інші фракції, дайте знати.


12:20:01

МАТВЄЄВ В.Г.

Шановний Федоре Олексійовичу! Як ви знаєте, народні депутати України члени нашої фракції, фракції комуністів, надіслали до бюджетного комітету, як і визначалося, свої пропозиції щодо проекту Постанови про Основні напрями бюджетної політики на наступний рік. На превеликий жаль, вони практично не були враховані.

Тому в нас є дві принципові пропозиції, про які у своєму виступі від імені фракції говорила Алла Олександрівна Александровська. Це те, що стосується передбачення у Основних напрямах на наступний рік бюджетної політики питань, пов'язаних з виплатою знецінених заощаджень громадян; а також вирішення, хоча б частково, питання щодо виконання Закону України "Про соціальний захист дітей війни". Вона називала, ті цифри я хотів би почути від вас.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, зрозуміло. Так, заощадження і діти війни.

Юрій Кармазін, фракція "Наша Україна – Народна самооборона", потім Сергій Сас.


12:21:20

КАРМАЗІН Ю.А.

Юрій Кармазін. Шановні народні депутати! Я хотів би, по-перше, звернути увагу на те, що прозвучала неправда сьогодні, що поданий проект основних напрямків бюджетної політики своєчасно. Він поданий з порушенням термінів, визначених частиною третьою статті 33 Бюджетного кодексу, бо там не пізніше 1 квітня і потім триденний термін до Верховної Ради. Це перше.

Друге. ми вносимо пропозицію, щоб цей проект був доопрацьований таким чином, щоб він приймався в два етапи, прийняття було тільки в першому читанні. А далі, дописати і вставити і розмір мінімальної заробітної плати, і прожитковий мінімум. І далі щоб було написано, коли будуть виплачені і як будуть виплачуватися гроші по позовам дітям війни, зараз, нагадую, понад мільйон 30 тисяч позовів, які сьогодні Азаров відкидає, каже, що нема коштів, не передбачені в бюджеті. Їх треба передбачити і треба повертати людям…


ГОЛОВУЮЧИЙ. Сергій Сас, будь ласка.


12:22:33

САС С.В.

Володимире Михайловичу, для того, щоб наша фракція змогла визначитись по голосуванню з даного питання, прошу передати слово Владиславу Лук'янову. Дякую.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви берете слово, Владиславе Лук'янов? Ні. Відмовляється від вашої пропозиції.

Будь ласка, Сулковський і Сухий визначіться, хто буде з вас. Ярослав Сухий, сказала фракція.


12:23:00

СУХИЙ Я.М.

Федоре Олексійовичу, у мене прохання. Будь ласка, помітьте собі, скажіть, будь ласка, чи можливо цю проблему, про яку говорив пан Кармазін, – діти війни вирішити слідуючим чином: прирівняти у статусі дітей війни до учасників війни, тому що ми загнали штучно самі цим законом недосконалим, про який ще колись казав і на цьому місці сидів, де Кармазін, Валерій Асадчев чим це закінчиться? Це перше питання.

І друге. Все-таки на перспективу чи буде передбачено у державному бюджеті зміна преференцій від поливно-енергетичного комплексу до базових галузей народного господарства, тобто державні інвестиції у металургію, в машинобудування, в літакобудування, військово-промисловий комплекс і аграрно-промисловий комплекс? Дякую.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, ми або схвалюємо Основні напрямки, або ми будемо приймати їх до відома, і тоді будуть враховуватись ті пропозиції, про які ми говорили. У нас не передбачено там перше, друге і третє читання. У нас є два рішення: або ми схвалюємо, або беремо до відома.

Тому з врахуванням того, що ми протокольно підготуємо доручення уряду відносно заощаджень громадян, відносно дітей війни і відносні мінімальної заробітної плати, що дали додаткові нам пропозиції, - це буде додаткове доручення Кабінету Міністрів.

А зараз я ставлю… Одну хвилиночку. Будь ласка, Федір Олексійович.


ЯРОШЕНКО Ф.О. Шановний Володимире Михайловичу, шановні народні депутати, я хочу питанням, які задавались, дати коротку відповідь.

Стосовно першого питання, яке було сформульоване, по заощадженням. Хочу привернути вашу увагу, на сторінці 12 Основних засад якраз питання це врегульовано щодо надання компенсації громадянам України втрат від знецінення заощаджень. Там все це передбачено, і при розробці проекту ми будемо врегульовувати.

Стосовно дітей війни. Ми також будемо врегульовувати і зараз думаємо, яким чином все це врегулювати. Тобто всі пропозиції, які ви вносите, вони будуть врегульовані.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати, я ставлю на голосування узгоджений з комітетом і Кабінетом Міністрів України проект Постанови Верховної Ради України (реєстраційний номер 8348-д) про Основні напрями бюджетної політики на 2012 рік. Прошу голосувати пропозицію про схвалення Основних напрямів бюджетної політики на 2012 рік.


12:26:14

За-263

Рішення прийнято.

По фракціях, будь ласка. Партія регіонів – 186, "БЮТ – "Батьківщина" – 0, "Наша Україна – Народна самооборона" – 5, комуністів – 25, "Реформи заради майбутнього" – 20, Народна Партія – 20, позафракційні – 7.

Шановні народні депутати, відповідно до прийнятого вчора рішення Верховною Радою України ми зараз з вами заслухаємо інформацію Генеральної прокуратури про обставини тримання під вартою колишнього Міністра внутрішніх справ України Юрія Луценка. Перед Верховною Радою України виступатиме заступник Генерального прокурора України Пришко Анатолій Григорович. Відповідно до статті 240 Регламенту Верховної Ради України передбачена така процедура розгляду питання: інформація від Генеральної прокуратури до 20 хвилин і запитання, і відповіді на них до 20 хвилин. Прошу вас.


ПРИШКО А.Г.

Шановний Володимире Михайловичу, шановні народні депутати! Генеральною прокуратурою неодноразово зазначалося про обставини злочинів, у скоєнні яких обвинувачується колишній міністр внутрішніх справ України Юрій Віталійович Луценко.

Дозвольте коротко нагадати, що кримінальну справу стосовно нього та співробітника цього відомства Леоніда Приступлюка порушено 15 жовтня 2010 року. За результатами розслідування органами досудового слідства Луценко обвинувачується у заволодінні чужим майном в особливо великих розмірах шляхом зловживання службовим становищем за попередньою змовою групою осіб, перевищенням влади та службових повноважень, що спричинило тяжкі наслідки та зловживання владою, вчиненого працівником правоохоронного органу. Запобіжний захід обом обвинуваченим обрано 5 листопада у виді підписки про невиїзд. Про закінчення досудового слідства їм оголошено ще 13 грудня минулого року та розпочато виконання вимог статті 218 КПК України, тобто ознайомлення з матеріалами кримінальної справи.

Кримінально-процесуальне законодавство передбачає чітко визначені права та обов`язки учасників процесу, як слідчого, так і обвинуваченого та його захисників. У межах наданих повноважень слідчий склав графік ознайомлення обвинуваченого Луценка із матеріалами кримінальної справи. Проте, останній його постійно порушував. Водночас закон у нас – один для всіх, то ж усі рівні перед законом: чи то колишній міністр, чи нинішній, чи народний депутат. Ми повинні забезпечити неухильне виконання законів, прийнятих у цій залі.

Зважаючи на тяжкість злочину, систематичну неявку на виклики до слідчого, ураховуючи неналежну поведінку Луценка, рішенням Печерського районного суду з 27 грудня 2010 року йому обрано запобіжний захід – тримання під вартою.

Апеляційним судом міста Києва за поданням слідчого термін його тримання під вартою продовжено до 26 травня цього року. Це є законною підставою його перебування нині в СІЗО.

Питання додержання законності при впровадженні досудового слідства у зазначеній кримінальній справі обговорювалося керівництвом Генеральної прокуратури України за участі керівників правоохоронних органів, пенітенціарної служби, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, представників громадських правозахисних організацій. Зокрема серед іншого воно було предметом розгляду на розширеному засіданні колегії Генеральної прокуратури 29 грудня 2010 року та на оперативній нараді у Генерального прокурора України 15 березня цього року.

На даний час обвинувачений Луценко завершив ознайомлення з матеріалами кримінальної справи. Однак його захисники: Фомін, Орлов та Луценко Ірина, а також захисник обвинуваченого Приступлюка – у повному обсязі зі справою не ознайомилися.

До Генеральної прокуратури України 6 травня від захисників Луценка надійшла заява про відмову в ознайомленні з матеріалами справи у зв'язку з незгодою щодо обраної стосовно останнього міри запобіжного заходу. Разом з тим, для оформлення відповідних процесуальних документів захисники до цього часу до слідчого не прибули і відповідні протоколи не підписали. Через затягування ознайомлення з матеріалами справи неможливо вирішити питання про її направлення до суду.

З огляду на викладене та на підставі статті 218 Кримінально-процесуального кодексу України Печерський районний суд міста Києва 29 квітня за поданням слідчого ухвалив рішення про обмеження часу ознайомлення захисників Юрія Луценка з матеріалами кримінальної справи до 16 травня.

Разом з тим, увечері 28 квітня Луценко подав на ім'я начальника київського СІЗО офіційну письмову заяву про оголошення ним голодування з 22 квітня.

Відповідно до вимог чинного законодавства адміністрацією слідчого ізолятора 29 квітня складено акт про відмову від вживання їжі. З цього часу Луценко знаходиться під постійним наглядом лікарів медичної частини київського СІЗО та Державної пенітенціарної служби України.

За наслідками комісійного обстеження його стану здоров'я складалися відповідні довідки та проводилися профілактичні роз'яснювальні бесіди про згубність голодування для здоров'я, а також вживалися заходи щодо його медичного обстеження. Крім того, Луценко було роз'яснено вимоги законодавства щодо умов тримання і порядку примусового годування осіб, які відмовляються від уживання їжі. Йому запропоновано вживати поживну суміш для голодуючих приготовану в установленому порядку та призначено відповідне лікування. За згодою Луценка також проводилася підтримуюча терапія.

Після профілактичної бесіди ув'язнений у період з 1 до 4 травня поточного року включно добровільно, в присутності працівників установи щоденно самостійно вживав зазначену поживну суміш. При цьому йому надавалась медична допомога шляхом внутрівенного введення глюкози з вітамінами.

Проте, 4 травня Луценко офіційно письмово повідомив керівництво Київського слідчого ізолятора про відмову від самостійного вживання поживної суміші, тобто на сьогодні це фактично 8 день голодування.

Він продовжував перебувати під постійним наглядом персоналу медичної частини київського СІЗО та Державної пенітенціарної служби України. За медичними показниками та результатами аналізів Луценко не потребував і не потребує застосування примусового годування. У зв’язку з голодуванням Луценка залишили у тримісній камері, відселивши з неї двох ув’язнених, як це передбачено чинним законодавством.

За дорученням Генерального прокурора України 6 травня я особисто відвідав Київський слідчий ізолятор, де тримається обвинувачений Юрій Луценко. Разом зі мною були присутні Уповноважений Верховної Ради з прав людини Ніна Карпачова, виконувач обов’язки міністра охорони здоров’я Олександр Аніщенко, голова Державної пенітенціарної служби України Олександр Лисицьков, виконуючий обов’язки прокурора міста Києва Дмитро Лупеко та інші. За ініціативою Генеральної прокуратури лікарями вищої категорії лікувальних закладів Міністерства охорони здоров’я, зокрема завідуючим відділенням алергології та ревматології, завідуючим кардіологічним відділенням та лікарем з клінічної ендокринології наукового практичного центру було проведено його комісійний огляд.

Під час опитування Юрій Луценко заявив, що претензій у нього ні до персоналу, слідчого персоналу, ні до лікарів, ні до умов тримання немає. За ініціативи Генеральної прокуратури України 8 травня у медичній частині Київського слідчого ізолятора проведено комісійний огляд Луценка докторами медичних наук провідних закладів Міністерства охорони здоров’я України. За результатами зроблено висновок про задовільний стан його здоров’я.

За зверненням адміністрації Київського слідчого ізолятору 10 травня слідчий в особливо важливих справах Генеральної прокуратури України ініціював проведення медичного обстеження Луценко в умовах стаціонару однієї з медичних установ. На даний час він перебуває у міській клінічній лікарні швидкої медичної допомоги міста Києва, де його оглянули кардіолог, невропатолог, ендокринолог з проведенням відповідних заходів щодо клінічного, медичного обстеження. За його наслідками стан здоров’я Луценка оцінено як середньої важкості, що обумовлено перебігом голодування. При цьому функціонування його життєво важливих органів не порушено.

Учора заступник Генерального прокурора України і прокурор міста Києва Мельник Анатолій Степанович особисто перевірили умови тримання Луценка в медичній установі. При спілкуванні від останнього в заяві та повідомлення щодо умов тримання, а також скарги на надання допомоги не надходили. На запитання щодо стану здоров'я заявив, що почувається так, як кожна особа, яка тривалий час не вживає їжі. Разом з тим зазначив, що не бажає, щоб засоби масової інформації висвітлювали дані про його стан здоров'я.

Головний лікар установи, який був присутній під час перевірки, запевнив у наданні Луценку кваліфікованої медичної допомоги. Також Луценка забезпечено книгами для читання та встановлено в палаті телевізор. Питання додержання вимог закону під час тримання його під вартою залишається на постійному контролі органів прокуратури.

Шановні народні депутати, оголошення голодування Луценком та особами, які підтримали його у голодуванні, є не чим іншим, як ретельно продуманий тиском на органи прокуратури, суд та громадськість з метою уникнення кримінальної відповідальності та впливу на судочинство. У будь-якій демократичній правовій державі такі засоби є незаконними та неприйнятними. До речі, у минулому році у слідчих ізоляторах та в установах виконання покарань оголошували про голодування близько 100 ув'язнених. У минулому році близько 100 ув'язнених оголошували про голодування, так було і в попередні роки. Основними підставами для оголошення голодування є незгода з рішенням суду про взяття під варту та з проголошеними вироками суду. Жодного разу до осіб, які оголошували про голодування, заходи щодо їх примусового годування не застосовувалися, будь-яких тяжких наслідків не наступило.

Зазначу, що у зв’язку з голодуванням міра запобіжного заходу теж нікому не змінювалася. Органи досудового слідства діють виключно у межах кримінально-процесуального законодавства, що неодноразово підтверджено судовим рішенням у справі, зокрема це стосується обрання запобіжного заходу та продовження строків тримання під вартою. Суд також погодився з аргументами слідства щодо навмисного затягування захисниками обвинуваченого ознайомлення з матеріалами справи, порушення вимог Закону України про адвокатуру та правил адвокатської етики при наданні правової допомоги.

На стадії досудового слідства ужито всіх можливих заходів до повного, об'єктивного, всебічного дослідження доказів у справі та забезпечення законності при її розслідуванні. Найближчим часом кримінальну справу буде надіслано до суду для розгляду по суті. Суд вирішить питання щодо винуватості, чи не винуватості Луценка.

Окремо хочу наголосити, що це питання відноситься до виключної компетенції судових органів, а не коментарів представників політичних сил та зацікавлених осіб. Дякую за увагу!


ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, прошу записатись на запитання, 20 хвилин виставте таймер. Так, проводиться запис. Прошу прізвища народних депутатів вивести на інформаційне табло. Так, Вячеслав Кириленко, фракція "Наша Україна - Народна самооборона".


12:38:10

КИРИЛЕНКО В.А.

В'ячеслав Кириленко, партія "За Україну".

Шановний пане доповідачу! Я із вашого виступу так зрозумів, що Луценка ви випускати не збираєтесь, міру запобіжного заходу змінювати не збираєтесь і вирішили його добивати. От я був на багатьох судових засіданнях в його справі, особисто був. І на останньому засіданні вже чітко було сказано, прочитані всі матеріали кримінальної справи Луценком, стан здоров'я його погіршується, всі вимоги, які ставить перед ним слідство, він виконує. І все-одно, представник прокуратури, прямо в судовому засіданні, вимагає продовжити міру запобіжного заходу перебування під арештом.

От зараз ви його вже довели до того, що він у лікарні. От далі, який шлях цієї справи ви бачите? Будете добивати так, щоб він у лікарні вже зліг надовго? Чи все-таки може звернете у вагу на те, що 8 разів, в сумарній кількості 150 народних депутатів брали його на поруки, писали відповідні звернення. І зміните міру запобіжного заходу, і надасте можливість йому захищати свою честь на…


ПРИШКО А.Г. Шановний народний депутате! Я тільки що в своєму виступі про це говорив і ще раз нагадаю. Що питання щодо обрання Луценку запобіжного заходу вирішено судом і він буде утримуватись під вартою до 26 травня цього року. Після того в установлений законом порядку буде вирішено питання щодо обрання йому цієї або іншої міри запобіжного заходу. Це питання відноситься до виключної компетенції суду. Суд буде вирішувати це питання.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Так. Юрій Гнаткевич, фракція "БЮТ - "Батьківщина".


12:40:01

ГНАТКЕВИЧ Ю.В.

Дякую, Володимире Михайловичу. Я хочу вам сказати, пане заступнику Генерального прокурора, що переважна більшість людей не вірять Генеральній прокуратурі про те, що Луценка хочуть посадити за те, що він штучно підняв пенсію і гучно відзначив День міліції. В нас недавно Президент гучно відзначав свою інавгурацію і досі ніхто не знає, за які гроші.

Один мені сказав виборець, що це лише привід формальний, а не причина. А причина полягає в тому, що його і Тимошенко хоче посадити до тюрми крупний кримінальний капітал, що виник і виріс після розкрадання незаконного привласнення колись соціалістичної власності групою осіб, яких тепер називають "олігархами". Саме олігархат загнав за грати Юрія Луценка і хоче загнати за грати Юлію Тимошенко аби остаточно вирішити питання про те, що не підлягає перегляду законність приватизації 1994-го і 2004-го років.

До речі, про це свідчить і…


ПРИШКО А.Г. Шановний народний депутате, відповідно до чинного законодавства України єдиним органом, який визначає винуватість чи невинуватість тієї чи іншої особи є суд. Єдине, що хоче в даному випадку прокуратура – це швидше завершити, щоб захисники обвинуваченого швидше завершили ознайомлення з матеріалами справи і цю справу буде направлено до суду, який дасть оцінку зібраним доказам і прийме рішення по суті.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Так, народний депутат Толстенко, фракція Партії регіонів.


12:41:44

ТОЛСТЕНКО В.Л.

Дякую. Скажіть, будь ласка, у всьому світі відома тактика об'явлення про голодування з метою притягнення суспільної уваги. Відомий Львівський суддя Зварич голодував в знак протесту. Чому правоохоронні органи у випадку з Луценком повинні йому догоджати?


ПРИШКО А.Г. Дякую. Дякую. Я повинен сказати, що дійсно така практика є поширеною. І я називав цифри, що в минулому році приблизно 100 осіб ув'язнених оголошували голодування, вимагаючи і таким чином намагаючись захиститись. У цьому випадку прокуратура має забезпечити дотримання умов закону щодо цих осіб. Вони мають право вчиняти такі дії, це їх право - захищатися.

Що стосується Луценка, це теж його право. Він має право вживати їжу, має право вживати суміш, має взагалі відмовитись від вживання. Але закон має бути досягнутий і це ми розцінюємо як тиск на правоохоронні органи.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Руслан Князевич, фракція "Наша Україна – Народна самооборона".


12:42:54

КНЯЗЕВИЧ Р.П.

Прошу Карпуку передати слово.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Володимир Карпук, мікрофон, будь ласка.


12:42:59

КАРПУК В.Г.

Володимир Карпук, "Наша Україна". Я хочу задати запитання не стільки доповідачу, як тим лікарям, які обстежували його, коли він знаходився в СІЗО. Тому що викликало в мене як в лікаря, викликало подив, коли оцінюють стан як задовільний чи стан як стабільний. Такого терміну "стабільний стан" медицина не знає.

І хочу нагадати, я був також як лікар, коли працював, знаю, якому тиску піддаються лікарі для того, щоб виставляли той діагноз, який потрібен прокуратурі. І хочу нагадати приклад славнозвісного російського лікаря німецького походження Федора Гааза, який працював також в пенітенціарній системі, і на його надгробку написано "спішіть робити добро". Тому що ці речі ніколи не забуваються. І коли система хоче показати, що вона сильніша, коли намагається вбити все, всі людські почуття, то єдиний протест, як кожної нормальної людини, я Юрія Віталійовича підтримую, це є протест проти…


ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.


ПРИШКО А.Г. Я хочу сказати, щоб уникнути саме таких обвинувачень, ми пішли на те, щоб організувати медичне обстеження і лікування Луценка не тільки лікарями пенітенціарної системи, а й лікарями Міністерства охорони здоров'я, тобто цивільними. Причому таких комісій було декілька і в їх склад входили різні люди. Я вважаю, що вони дали об'єктивну оцінку стану, відповідні рекомендації для підтримання здоров'я Луценка.


ГОЛОВУЮЧИЙ. Народний депутат Ар'єв, фракція "Наша Україна – Народна самооборона".


12:44:33

АР’ЄВ В.І.

Володимир Ар'єв. Я хочу сказати всій Генеральній прокуратурі: Бог все бачить. І якщо печерський суд чи київський апеляційний ви можете купити, то божий суд вам купити не вдасться. Пам’ятайте про це.

Я не кажу вже про антизаконне порушення кримінальної справи, зшитої білими нитками, про антизаконний арешт через те, що людина не визнає своєї вини. Але у мене є до вас питання. Скажіть, чому ви нам знову говорите неправду, що у вас все по закону? А чому до Луценка не допускають адвоката, якщо у Кримінально-процесуальному кодексі чітко вказано, що адвокат має право мати доступ до свого підзахисного у будь-який момент. Сьогодні йому заборонено іти до Луценка.

Інші питання. Де у Кримінально-процесуальному кодексі написано, що Луценко, підзахисний, має сидіти у тюрмі за дії своїх адвокатів, які не дочитали кримінальну справу? Відповідайте, будь ласка.


ПРИШКО А.Г. Я хочу сказати, по-перше, захисникам Луценка, його дружині і двом захисникам надана можливість у будь-який час його відвідувати і захищати його інтереси. Це раз.